Big boys gone bananas (PR)

Väldigt mycket som cirkulerar kring den här dokumentären vi fick se handlar om pr-verksamhet. Men vad är egentligen PR? Många kopplar PR till reklam, men det är inte samma sak. Reklam är publicitet i köpta kanaler och PR är publicitet i icke köpta kanaler. PR:s ansvar är att hjälpa dig att lyckas och de dem gör genom att formulera ett tydligt och avgränsat uppdrag. Så de hjälper dig att formulera budskap med nyhetsvärde. Vill en journalist ta kontakt med dig samt träffa dig gäller det att veta vad du vill få fram för budskap.  Så vad har det PR kopplat till det världs stora och kända frukt bolag Dole? Jo, en dom i rättegången tog riktigt hårt på dem då just Dole och en potentiell pr-skandal gjorde att Dole medvetet hade skadat arbetarna genom att använda giftiga och förbjudna bekämpningsmedel. I en artikel hittade jag en reaktion som den huvudansvarige av dokumentären fick ’’vad fan är det här?, Jag blev väldigt förvånad, och fascinerad över hur Doles amerikanska PR-byrå lyckas snappa upp vad som sägs i en regional nyhetssändning i Sverige.

Är det inte lite lustigt men samtidigt som han säger fascinerande att dem ända från USA lyckats luska ut vad vi i Sverige håller på och sysslar med. Materialet som journalister får in sammanställs av dem och sprids genom press, etermedia eller via internet och anses vara en av de främsta källorna till information och åsikter i det nutida samhället.

Det nämns i dokumentären att bolagen äger medierna vilket jag tolkar som att medierna är styrda av bolagen och blir därför också påverkade av dem hur de ska ”bete” sig.

källa: www.bigboysgonebananas.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0